Po kilku miesiącach (a nawet kilkunastu, jeśli przyjąć tylko wpisy na blogu) przerwy w temacie, pora zrelacjonować co się z tematem drogi w tym okresie wydarzyło.
W marcu ubiegłego roku, po publikacji artykułu w Tygodniku Starachowickim, na blogu umieściłem obszerny wpis o pomyśle przedłużenia drogi wojewódzkiej 747. Szczegóły dostępne pod tym linkiem:
http://poznaj.starachowice.pl/blog/747/
Tygodnik po publikacji zapytał się lokalnych osób wpływowych co sądzą o pomyśle:
http://poznaj.starachowice.pl/blog/747-opinie-wladz/
Na dłuższy okres sprawa drogi ucichła, choć w ramach gospodarskiej wizyty, najważniejszego przedstawiciela samorządu województwa – Marszałka Adama Jarubasa w wakacje 2013 roku, redakcja Tygodnika zapytała się o pomysł przedłużenia drogi. Następnie, w listopadzie, po raz kolejny przypomniała na swoich łamach (i witrynie internetowej) o tym temacie:
Tygodnik Starachowicki – Marszałek o drodze 747
Jednocześnie – latem 2013 roku zgłosił się do mnie Bartek Czapka, przedstawiciel prężnie działającego lokalnego stowarzyszenia JES, by poruszyć temat drogi „oddolnie”, na przykład przygotowując panel dyskusyjny z prezentacją skierowaną do mieszkańców, przedstawicieli biznesu, samorządowców. Wyznaczyliśmy sobie taki cel – w okresie zimowym przygotujemy taką prezentację w Starachowicach. Jako, że wszyscy działaliśmy na zasadzie „non profit” zakładany ostateczny termin grudniowo-styczniowy zamienił się na marcowy.
W okresie zimowym nawiązał ze mną kontakt Marek Materek, nowy przewodniczący powiatowych struktur PO, działający jednocześnie w stowarzyszeniu Nowe Starachowice, który widząc potencjał tej drogi, postanowił swoimi drogami drążyć temat przedłużenia. Efektem tego działania była interpelacja radnych Sejmiku Województwa:
Starachowice-Net.pl – interpelacja radnych PO
Niezależnie zapytanie przedstawicielom województwa zadał również starachowicki radny Michał Walendzik.
„W tak zwanym międzyczasie”, mimo że na blogu nie popełniałem wpisów, temat lokalnych (z naciskiem na inwestycje wojewódzkie) dróg kontrolowałem i komentowałem na lokalnym starachowickim internetowym forum dyskusyjnym:
www.st-ce.pl – wątek poświęcony drodze 747
Wracając do marcowej prezentacji. Stowarzyszenie JES zaprosiło pokaźną grupę osób: parlamentarzystów, samorządowców (w tym przedstawicieli jednostek odpowiedzialnych za drogi), przedstawicieli strefy ekonomicznej, przedsiębiorców, media i mieszkańców. Prezentacja z dyskusją miała miejsce w starachowickim Hotelu Senator. Niestety, na prezentację przybyło mało gości (nikt z dużej grupy parlamentarzystów). No cóż okres był taki niewyborczy…
Warto wspomnieć, że mimo braku przedstawicieli samorządu województwa świętokrzyskiego, wspomniany wyżej Marek Materek podjął się organizacji spotkania roboczego u przedstawiciela Zarządu Województwa odpowiedzialnego za infrastrukturę – Jana Maćkowiaka. Stowarzyszenie JES wystąpiło do starachowickiego Urzędu Miasta o reprezentowanie Starachowic przez kierownika Referatu Architektury i Planowania Przestrzennego Szymona Jarosza (który wraz z Prezydentem Sylwestrem Kwietniem był na spotkaniu w Hotelu Senator).
Ograniczę się do informacji medialnych na ten temat, które dostępne są pod linkami:
Tygodnik Starachowicki – informacja o spotkaniu
JES – fotogaleria ze spotkania
Tygodnik Starachowicki – po spotkaniu i redakcyjny komentarz
Nowe Starachowice – z 747 w Kielcach
Wirtualne Starachowice – z 747 w Kielcach
Drogą okrężną (przez Iłżę) informacja pojawiła się również w branżowym portalu:
Rynek Infrastruktury
Zanim przejdę do przedstawienia grafik prezentacji warto napisać o wątku skarżyskim drogi 747. Posłużę się swoim wpisem z tematu o drodze 747 z forum skyscrapercity.com (uwaga: obszerny wątek z fotorelacjami budowy lubelskiego odcinka drogi 747) z kwietnia 2014, który też jest komentarzem do powyższej chronologii zdarzeń:
A propos przedłużania 747, pozwolę sobie na kilka zdań wyjaśnień.
Akcja zaczęła się tu, na 51 stronie wątku, w tym poście. Choć przymiarki szukające połączenia były wcześniej, jak włączenie 747 do sieci DK i „jakieś” połączenie via DK9 z równoleżnikową DK42. W marcu ubiegłego roku podając propozycję przedłużenia, „wyprodukowałem” artykuł do lokalnej gazety, że w zakresie świętokrzyskich dróg wiele się dzieje i ma dziać, a większe inwestycje drogowe omijają Starachowice, a zaraz obok, w Iłży skończy się 747. Zapytani później lokalni samorządowcy odpowiadali, że może i fajnie, ale to nie nasza „broszka”. Pani poseł również się pogrążyła. Sprawą zainteresowało się JES – lokalne stowarzyszenie młodych ludzi, którzy chcą rozruszać to miasto, będące ostatnimi laty uwikłane w jakieś afery i aferki. Spotkaliśmy się latem, obgadaliśmy temat, i stanęło na tym, że przygotuję coś więcej w formie prezentacji, którą to stowarzyszenie będzie przecierało szlak. Błędem może było to, że nie daliśmy sobie szybkich terminów.W międzyczasie (jesienią) i marszałek województwa i niektórzy radni wojewódzcy potwierdzili, że droga ma sens. Tematem zainteresował się również młody społecznik i działacz z ugrupowania partii współrządzącej województwem, który również przedstawiał „swoim” radnym i kolegom partyjnym temat przedłużenia 747 do Skarżyska przez Starachowice. Koniec końców w styczniu/lutym przygotowałem rzeczoną prezentację a JES zorganizowało debatę, na którą byli zaproszeni parlamentarzyści, samorządowcy, drogowcy, przedsiębiorcy, społecznicy, mieszkańcy. Odzew był raczej kiepski. Na miesiąc przed spotkaniem Zaproszeni dostali skondensowany materiał w postaci obrazków, które można zobaczyć na tej stronie. Między zaproszeniem a spotkaniem do tematu wkroczył członek zarządu województwa i zaproponował nieco inne rozwiązanie. Z przyczyn służbowych obowiązków na prezentacji się nie pojawił, ale zostałem zaproszony do Kielc celem omówienia tematu. I z tego spotkania pojawiły się materiały w mediach. Tyle chronologii. Teraz wrażenia. Fajnie że coś drgnęło, choć będzie ciężko. Ciężko bo czasy dla trzeciorzędnych inwestycji ciężkie, a temat nowy i nie jest to istniejący ciąg drogowy. Ciężko, bo „Starachowice – niech to robią inni” mają słaby lobbing. Skarżysko ma lepszy – przedstawiciel zarządu województwa od infrastruktury pochodzi ze Skarżyska, są posłowie partii rządzącej. Widać to też po wizycie wicemarszałka w ministerstwie i rozmowach z Mazowszem. Martwi mnie to, że powstaje konfrontacyjnia (między miastami) sytuacja, w której pierwszy wariant jest swego rodzaju konkurencją, a argumentacja za wariantem starachowickim – kilometrowo (a więc finansowo) korzystniejszym – zaczyna niestety być przedstawiana jako postawa konfrontacyjna do pomysłu wariantu skarżyskiego z odnogą starachowicką. Zatem porównanie: Całkowita ilość dróg jako DW: – wariant „starachowicko-skarżyski”: 22km – wariant „skarżysko-starachowicki” z odnogą: 42km Wykorzystanie DK42 obwodnicy Wąchocka 12km + przejście przez Skarżysko 2km tylko w przypadku wariantu starachowickiego Wykorzystanie DW744 odcinka leśnego do modernizacji 5,5km stanowi 25% inwestycji w przypadku wariantu starachowickiego i 13% w przypadku wariantu skarżyskiego. Orientacyjny koszt budowy w przypadku (strzelam) 6mln/km: wariant starachowicki 132mln; skarżyski 252mln; przy czym wariant starachowicki ma zawrzeć coś około 300 mln obwodnicę Wąchocka, która ciągle jest odkładana.
Wracając do pytania o stronę mazowiecką. ZTCP, to firma opracowuje PB. Natomiast z wypowiedzi samorządowców wynika, że Mazowsze zainteresowało się przedłużeniem, bo liczyłoby na wsparcie finansowe gdyby 747 załapało się na program który miałby za zadanie dofinansowanie dróg łączących np. ekspresówki czy drogi będące w TEN-T.
Poniżej prezentuję wszystkie slajdy (ok. 50 grafik) z prezentacji o drodze 747.
Małe wprowadzenie w temat uzupełnione fotografiami z forum Skyscrapercity pokazującymi budowaną obwodnicę i most na Wiśle.
Na tle mapy administracyjnej ukazany przebieg drogi krajowej 42 i wojewódzkiej 747.
Droga 42 i 747 i docelowa sieć autostrad i dróg ekspresowych na tle mapy drogowej.
Po połączeniu funkcjonalnym drogi 747 i 42 w Starachowicach i wykorzystaniu drogi nr 82 Lublin – Włodawa oraz 451 będącej naturalnym przedłużeniem kończącej się w Namysłowie drogi 42 do Oleśnicy pod Wrocławiem a następnie wykorzystując stary ślad drogi nr 8 do Wrocławia, a za Wrocławiem drogę 35 przez Wałbrzych do granicy z Czechami, tworzy się uzupełniający do podstawowej siatki dróg nowy ciąg drogowy wschód-zachód.
Mapka ukazująca budowane w ostatnich latach obwodnice lub nowe przejścia przez miejscowości dróg wojewódzkich. W województwie świętokrzyskim są to Końskie, Nowa Słupia, Raków, zaś przy oznaczonej drodze 747: Opole Lubelskie, Chodel, Bełżyce.
Schemat pokazujący inwestycje drogowe mające być zrealizowane w ramach programu operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej w latach 2007-2013, zarówno w ciągach dróg krajowych, jak i wojewódzkich. W programie tym były dwie pozycje dotyczące drogi 42: obwodnica Wąchocka i przejście przez Starachowice (i gminę Brody). Plany nie zostały zrealizowane. Można zauważyć, że samorządy województw zrealizowały (realizują) swoje zamierzone i zgłoszone zadania, w przeciwieństwie do organów rządowych (GDDKiA). I tak np. w województwie świętokrzyskim GDDKiA zrealizowała z tego programu tylko obwodnicę Jędrzejowa na drodze 78. Na powyższej mapce, która pochodzi z materiałów RPO RPW, w kolorze żółtym oznaczono ciągi dróg, które uzasadniały wykonanie planowanych inwestycji – w tym zakresie zauważyć można, że przy południowym skraju województwa mazowieckiego (oznaczony zieloną strzałką) powinno być połączenie lubelskiego odcinka 747 ze świętokrzyską 42-ką.
Mapa województwa świętokrzyskiego ze schematem dróg krajowych i wojewódzkich.
Mapa jw. z wyróżnionymi drogami wojewódzkimi przebudowanymi w ostatnich latach.
Naniesione na mapę drogową odcinki dróg krajowych rejonu Starachowic (również po stronie mazowieckiej) posiadające zgodę na realizację inwestycji drogowej (ZnRiD): DK 42 – obwodnica Wąchocka i DK 9 – obwodnica Iłży. Mniej intensywniej wyróżniona jest kontynuacja przebudowy do parametrów GP drogi 42 Starachowice – Rudnik oraz 9 Rudnik – Opatów wraz z obwodnicą Ostrowca Świętokrzyskiego.
Docelowa sieć dróg ekspresowych w województwie świętokrzyskim i okolicy. Przede wszystkim mająca szansę na najszybszą realizację S 7: Radom – Kielce – Kraków. Widoczne planowane drogi: S 12: Piotrków Tryb. – Radom – Lublin, S 74: Piotrków Tryb. – Kielce – Nisko, S 19: Lublin – Nisko – Rzeszów.
Mapka pokazująca „rozpasanie” inwestycyjne z lat 2010-11 kieleckiego oddziału GDDKiA: wariantowy przebieg drogi krajowej 74: Opatów – Kraśnik (dwupasmowej) mającej być skrótem w docelowym ciągu ekspresowej S 74: Kielce – Opatów – Nisko – Kraśnik – Lublin. W tym też czasie droga 42 (Wąchock i Starachowice) spadały coraz niżej w priorytetach inwestycyjnych.
Naniesienie mapy inwestycji drogowych świętokrzyskiego samorządu zrealizowanych w ramach regionalnych planów operacyjnych w latach 2005-2014.
Naniesienie mapy inwestycji drogowych świętokrzyskiego samorządu planowanych do realizacji w ramach regionalnych planów operacyjnych w latach 2014-2020. Zamierzenia inwestycyjne w kolejnych latach omijają Starachowice.
Koszty wykonanych i planowanych inwestycji drogowych na drogach wojewódzkich w milionach złotych.
Zbiorcza mapka inwestycji na drogach wojewódzkich wraz z kosztami.
Planowany nowy przebieg drogi w województwie mazowieckim. Odcinek posiada tzw. decyzję środowiskową i obecnie opracowywany jest projekt budowlany (do zgody na realizację). Mimo takiego zaawansowania prac projektowych władze województwa otwarcie przyznają, że nie ma pieniędzy na tak dużą inwestycję.
W dokumentach planistycznych województwa mazowieckiego (koncepcja zagospodarowania) naniesiona jest kontynuacja drogi 747 od Iłży w kierunku zachodnim. Wymagałoby to budowy całkiem nowego odcinka Iłża – Wierzbica i gruntownej przebudowy wraz z odcinkami o nowym przebiegu Wierzbica – Szydłowiec – Przysucha. Nietrudno zauważyć, że odcinek stanowiłby alternatywę dla planowanej ekspresówki S 12 biegnącej przez Radom.
Mapa z naniesionymi w odpowiedniej proporcji potoków ruchu z Generalnego Pomiaru Ruchu wykonanego przez GDDKiA dla dróg krajowych i wojewódzkich. W oznaczonym obszarze podano wielkości w tysiącach pojazdów na dobę.
Pomiar GPR 2010 wzbogacony o informacje planowanych potoków ruchu na nowych odcinkach drogi 747 po wybudowaniu mostu na Wiśle. Informacje pochodzą z dokumentacji projektowych przedłożonych do uzyskania „decyzji środowiskowych”.
Po wybudowaniu mostu (najpierw po istniejącym, potem po zmodernizowanym odcinku mazowieckim) w rejonie Iłży można zauważyć problem rozprowadzenia ruchu w kierunku zachodnim na istniejącej siatce dróg krajowych i powiatowych.
Schemat pokazujący wielkość ośrodków miejskich. Powierzchnie okręgów symbolizujących miasta w proporcjach odpowiadają ludności tych ośrodków.
Na oznaczonym obszarze naniesiono podstawowe informacje dotyczące ochrony środowiska: obszary Natura 2000 (kolor ciemnozielony) i korytarze ekologiczne (jasne kreskowanie).
Propozycja przedłużenia drogi 747 do Starachowic wg pierwotnego pomysłu (z marca 2013 roku) na tle zagadnień ekologicznych i planowanych dróg (o których wspomniano na poprzednich grafikach).
Wariantowy przebieg przedłużenia drogi 747 „wykorzystujący” planowaną (posiadającą ZnRID) obwodnicę Iłży w ciągu drogi nr 9.
Mapka pokazująca możliwe przebiegi drogi do Skarżyska-Kamiennej: bezpośrednio i z wykorzystaniem drogi nr 42 przez Starachowice, również w ujęciu wariantów wykorzystujących obwodnicę Iłży.
Schemat ukazujący charakter dwóch ciągów jaki będzie generował nowy most na Wiśle na drodze 747. 1) Przez Ostrowiec Świętokrzyski z wykorzystaniem drogi DK 74 (docelowo S 74), (przebudowanych dróg 753 i 751 (Wola Jachowa – obwodnica Nowej Słupi – Ostrowiec) oraz planowanej przebudowy 754 (Ostrowiec – Bałtów – granica województwa). 2) Przez Starachowice z wykorzystaniem odcinka mazowieckiego (przebudowanego) 747, planowanej obwodnicy Wąchocka w ciągu DK 42 i S 7 od Skarżyska – z realizacją odcinka Iłża – Starachowice. Zmodernizowana trasa przez Ostrowiec przebiega głownie przez tereny zabudowane. Trasa przez Starachowice głównie poza miejscowościami – pozwala to na uzyskanie krótszego przejazdu z uwzględnieniem bezpieczeństwa.
W ramach nowej perspektywy finansowej UE (od 2014) pojawiły się nowe narzędzia finansowania inwestycji strukturalnych np. ZIT (niestety kosztem RPO RPW) skupiające się wokół większych ośrodków – głównie wojewódzkich (potencjalnie tworząc większe różnice w rozwoju terenów w tzw Polsce B). W dokumentach pojawia się „furtka” w postaci zaliczenia ośrodków subregionalnych do terenów mogących być finansowanych przez ZIT. W pierwszych wypowiedziach medialnych przedstawicieli samorządu pojawiły się informacje, że w świętokrzyskim tylko Kielce „załapują” się pod takie finansowanie. Jednak po przyjrzeniu się dokumentom planistycznym – zarówno rangi krajowej, jak i wojewódzkiej – ośrodki takie jak Ostrowiec Św. i Starachowice oraz (pokazywany jako nieco mniejszy) Skarżysko są ośrodkami subregionalnymi – co ważne – każdy z osobna. Samorządy miast i powiatów z północy województwa powinny aktywniej działać na rzecz pozyskania funduszy w ramach ZIT.
Natomiast pojawiła się pierwsza propozycja dla inwestycji ZIT w ośrodku kieleckim – wschodnia obwodnica Kielc. Granica ośrodka i obwodnica oznaczone na mapie kolorem szarym. Z punktu widzenia rozwoju sieci drogowej o statusie wojewódzkim, jednocześnie w pewien sposób oddziaływając na Starachowice powinny się znaleźć odcinki na przedłużeniu 756 od Górna przez Daleszyce do Chmielnika oraz łącznik do Morawicy – zamykając od wschodu ring dróg wojewódzkich wokół Kielc.
Obszar dalszych analiz na odcinku Starachowice – Iłża. Stan istniejący.
Pokazane odcinki posiadające Zgodę na Realizacje Inwestycji Drogowej: obwodnica Wąchocka i obwodnica Iłży.
Dodatkowe informacje: tereny Natura 2000 i europejski korytarz migracji zwierząt.
Po wybudowaniu mostu w Iłży nastąpi rozdzielenie potoków ruchu na istniejących odcinkach dróg. Po przyjęciu tezy, ze główny kierunek będzie prowadził na zachód – głownie będą wykorzystywane odcinki dróg powiatowych: do Wierzbicy oraz gęsto zabudowany do Starachowic i Skarżyska przez Jasieniec, Tychów. Kolejną możliwością jest trasa przez Lubienię do Starachowic (DK 9 – powiatowa – DK 42).
Planowane przez województwo mazowieckie drogi 747 w kierunku Szydłowca (z modernizacją 727) ignoruje potencjał Starachowic i Skarżyska. Dlatego tak ważna jest inicjatywa samorządów z woj. świętokrzyskiego by drogę skierować w tym kierunku.
Rozlokowanie podstref Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Starachowice” w Skarżysku-Kamiennej, Starachowicach i Iłży.
Pierwszy wariant przebiegu połączenia (przedłużenia) DW 747 przez Starachowice do DK 42. W odcinku mazowieckim wykorzystuje ślad dróg polnych (jak np nowo wybudowana obwodnica Nowej Słupi) oraz przecinki leśnej wzdłuż linii wysokiego napięcia. W części świętokrzyskiej – wykorzystuje odcinek drogi polnej przy Tychowie Nowym oraz DW 744 do Starachowic. Obwodnica północno-zachodnia Starachowic poprowadzona po śladzie dawnej bocznicy kolejowej (zapisy studium i planu miejscowego uwzględniają taki przebieg). Włączenie do DK 42 na obwodnicy Wąchocka – nowe skrzyżowanie (nieplanowane), ale wykorzystanie planowanego w projekcie obwodnicy mostu.
Analiza długości odcinków dla wariantu 1.
Wariant drugi w części mazowieckiej nieco mniejszym stopniu wykorzystuje ślad polnych dróg, ale przebiega wzdłuż podziałów rolnych oraz poprowadzony jest po śladzie leśnej drogi. Nieco inne niż w pierwszym wariancie połączenie do drogi 42 na Wygodzie – do skrzyżowania (węzła) przy granicy miasta.
Analiza długości odcinków dla wariantu 2.
Wariant trzeci obwodnicy poprowadzony jest od „węzła południe” iłżeckiej obwodnicy na DK 9. Przebiega głownie południowym skrajem lasu „seredzickiego”, będąc obwodnicą dla Jasieńca, Małyszyna i Ostrożanki (przez które ostatnio wykonano modernizację drogi powiatowej). Wariant podłączenia do DK 42 – w Ratajach (nowe skrzyzowanie).
Analiza długości odcinków dla wariantu 3.
Wariant czwarty przebiegu drogi – również „wykorzystuje” obwodnicę Iłży. Przebieg głownie podziałami i drogami polnymi. W rejonie granicy województw zbliża się do drogi powiatowej tworząc możliwość etapowania między województwami – co grozi niejednoczesną realizacją drogi. Sam przebieg ma więcej „kolan” i też stanowi bliską obwodnicę Jasieńca Małyszyna i Ostrożanki.
Analiza długości odcinków dla wariantu 4.
Zestawienie przebiegu wariantów.
O przebiegu połączenia trasy mostowej w ciągu 747 w kierunku Skarżyska (baz precyzowania dokładnego przebiegu) wzmiankowano już zanim powstał artykuł w 2013. Więcej zaczęto mówić po pokazaniu się artykułu, warto więc prześledzić jak mogłyby przebiegać odcinki przedłużenia bezpośrednio do Skarżyska – głównie do planowanego na S 7 węzła „Północ” tworząc obwodnice Mirca, Gadki, Grzybowej Góry i Skarżyska Kościelnego, których szkielet komunikacyjny w postaci drogi powiatowej był ostatnio remontowany.
Schematyczna analiza połączenia bezpośredniego do Skarżyska i przez Starachowice i DK 42… również do Skarżyska, z odniesieniem do realizacji obwodnicy Wąchocka, planowanej 727 po stronie mazowieckiej, lokalizacji stref ekonomicznych, obiektów inżynieryjnych i skrzyżowań oraz aspektów przyrodniczych. Występuje swoiste równoległe dublowanie na określonych odcinkach.
W Starachowicach od mniej więcej 2005 roku mówi się o realizacji tzw. wiaduktu „na Dolnych” będącego przedłużeniem ulicy korkującej się ulicy Radomskiej (przy której mieszczą się MZK, cmentarz, Urząd Pracy, szpital, Urząd Miasta, wjazd do strefy ekonomicznej, kościół, park, dom kultury) oraz nowe włączenie do drogi 42 i kontynuacja w kierunku dzielnic południowych (z tunelem w zboczu). W przypadku realizacji obwodnicy rozwiązanie „na Dolnych” będzie niemożliwe – dlatego ważna jest decyzja, które rozwiązanie dla miasta jest korzystniejsze.
Korzystnym rozwiązaniem dla Skarżyska jest wschodnie spięcie komunikacyjne łączące węzeł „Północ” na S 7 ze stacją kolejową rozrządową (wg zapisów studium UiKZP), przejście za terenami kolejowymi od strony Skarżyska Kościelnego i włączenie się do istniejącej (i planowanej w studium) infrastruktury drogowej w rejonie ulicy Ekonomii (i połączenie do DK 42 na granicy miasta) czyniąc najkrótsze połączenie obszaru strefy ekonomicznej do stacji towarowej.
W starachowickim studium UiKZP obwodnica północna na dawnej bocznicy widnieje od lat. Zachowawczo jednak podłączona jest do ulicy Radomskiej (przed MZK i cmentarzem od strony miasta).
Również w niedawno opracowanym MPZP dla obszaru strefy widnieje droga będąca obwodnicą. Podłączenie do Radomskiej również „przed” MZK. Jednocześnie wydaje się że zapis o drodze dwujezdniowej po dwa pasy jest na wyrost. Poza tym słabe są rozwiązania włączające układ drogowy strefy w sieć istniejących miejskich ulic. Na przykład: na wprost dojazdu do szpitala (w ul. Batalionów Chłopskich), na wprost Szkolnej (niestety lokalizacja nowej hali sportowej przy I LO oraz budowa marketu niweczy takie połączenie), na wprost ul. Konstytucji 3 Maja (poza powyższym rysunkiem) oraz czytelniejsze połączenie przy ul. Gen. Bema i Szerokiej. Jest za to „zygzakowaty” układ komunikacji oparty o dawny tor prób ciężarówek.
Jak wspomniałem w części wstępu przed powyższą prezentacją, na kilka dni przed dyskusją zorganizowaną przez JES w Hotelu Senator w świętokrzyskich (głównie skarżyskich) mediach, pojawiła się propozycja Członka Zarządu Województwa Świętokrzyskiego Jana Maćkowiaka prezentująca koncepcję połączenia Iłża – Skarżysko (S 7 „węzeł północ”) z odnogą starachowicką do DK 42. Według tej koncepcji rozdzielenie dróg miałoby miejsce przy drodze 744 w rejonie Trębowca. Odcinek na Starachowice odbijałby na południowy wschód tworząc obwodnicę Mirca i części Tychowa Starego do drogi 744. Z jednej strony rozwiązanie ciekawe – z punktu widzenia skrócenia drogi Starachowice – Radom w ciągu 744 (choć ostatnio poczyniono tu modernizacje). Jednak analiza długości odcinków do wybudowania w kontekście coraz szczuplejszych środków finansowych i małego wykorzystania planowanej obwodnicy Wąchocka (co może być kolejnym pretekstem do opóźniania tej inwestycji w ramach DK 42) z punktu widzenia Starachowic wymaga lobbingu za korzystniejszym ekonomicznie wariantem. Mieszkańcy Starachowic na spotkaniu uwzględniając „siłę przebicia” dotychczasowych władz samorządowych wyrazili przekonanie, że po wybudowaniu odcinka skarżyskiego zabraknie środków na część starachowicką.
Poniżej obrazki przedstawiające to zagadnienie.
Po marcowej prezentacji w temacie 747 niewiele się działo, jednak pewne fakty wymagają komentarza, ale to już w osobnym wpisie wkrótce.