29.03

Obwodnica Wąchocka po 2016

Już prawie formalnie potwierdziło się to, co w wypowiedziach ministrów słyszeliśmy mniej więcej od początku tego roku, i które to wypowiedzi wywoływały nerwowe reakcje zwłaszcza samorządów miejscowości z planowanymi obwodnicami. Obwodnice w ciągu dróg krajowych, niebędącymi drogami ekspresowymi będą realizowane w następnym programie budowy dróg w powiązaniu z finansowaniem ze środków unijnych z „następnego rozdania”. Ministerstwo Transportu przesłało do konsultacji międzyresortowych Załącznik nr 5 do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 [PDF], który jest załącznikiem do Uchwały Rady Ministrów o tej samej nazwie.

Swego czasu, kiedy okazało się, że zapowiedziane realizacje nie dojdą do skutku, głośno było o podzieleniu zaplanowanych inwestycji na dwie grupy. W załączniku nr 1a były odcinki dróg z nadzieją na rozpoczęcie budowy w 2013, a w załączniku nr 2 te, których budowa ma zacząć się po 2013 roku.

Poniżej fragmenty załączników.npbdk-z1a  npbdk-z2t npbdk-z2Interesujący jest załącznik nr 3, mówiący o kryteriach „pierwszeństwa” realizacji obwodnic. npbdk-z3Kolorem oznaczyłem te, które ewidentnie dotyczą zarówno obwodnicy Wąchocka, jak i przejścia przez Starachowice. Ciekawi mnie jedno. Czy w apelach samorządów – jak ten ostatnio w sprawie DK 42 – pojawiła się informacja spełniająca warunki z punktu 3 i 8?

I wspomniana na wstępie nowość z ostatnich dni – załącznik nr 5.npbdk-z5

Cieszy realizacja odcinka Skarżysko – Radom. Ciekawie zapowiada się rozwiązanie patowej „proceduralno-ekologicznej” sytuacji przy węźle Północ w Skarżysku-Kamiennej. Należy jednak pamiętać, że ten kij ma dwa końce, bo się może okazać, że wymówką dla GDDKiA oddział Kielce na nierobienie modernizacji DK42 będzie to, że pieniądze starczyło tylko na ekspresową siódemkę.

Jest też drugi ważny dla Starachowic punkt. W pozycji 6a mamy obwodnicę Lublina na drodze S19. A więc przebudowywana obecnie droga 747 (o której pisałem w poprzednim wpisie) będzie połączona z całą, budowaną obecnie obwodnicą Lublina.

Jedno jest pewne. Batalia o drogę 42 zacznie się od nowa z nowym programem budowy dróg. Ale to nie oznacza, że bezczynnie czekamy (powinniśmy czekać) do 2015.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Żeby wysłać wiadomość,  trzeba rozwiązać łamigłówkę: